Mezi cestovatelské legendy ve spojením s výstavou  AFRIKA, patří i Ing. Jiří Hanzelka + Ing. Miroslav Zikmund.

Africký úsek cestySepisování horkých chvil na svazích Kilimandžára, 28. 1. 1948
Na cestu kolem světa vyrazili Tatrou 87 Hanzelka a Zikmund od
pražského autoklubu 22. 4. 1947.
Africký úsek 27 zeměmi měřil 37 270 km.
Zlomové dny africké etapy:

  •   28. 5. 1947 havárie v Sirte, vůz zcela zničen
  •   14. 9. 1947 v Alexandrii přidělen nový vůz Tatra 87
  • 24. 10. 1947 Asuán, s kompasem do Núbijské pouště
  • 31. 10. 1947 ztraceni v poušti, bez vody
  •   1. 11. 1947 dorazili k Nilu
  • 21. 12. 1947 Kismayo, malárie, bažiny, 59 °C
  •   25. 1. 1948 zahájili výstup na Kilimandžáro
  •   28. 1. 1948 vztyčena ČS vlajka na vrcholu Kilimandžára
  •     4. 3. 1948 jezero Kivu, výbuch sopky Vovokvabiti
  •     5. 6. 1948 Kapské Město, cíl africké etapy
  •   25. 6. 1948 na palubě Boissevainu opouští Afriku. Průběžně psali reportáže pro Československý rozhlas, Svět práce,
    Svět motorů, Svět v obrazech; přednášky, rozhlasové i tiskové konference, natočili 2 celovečerní fi lmy ve spolupráci s režisérem Jaroslavem Novotným: Afrika I. (1952), Afrika II. (1953), vyšla třísvazková kniha Afrika snů a skutečnosti (1952).

 

Hrdí masajští bojovníci. Ngong. Keňa. 3. 1. 1948 Zrození sopky Vovokvabiti. Belgické Kongo. 20. 3. 1948 Za lvouny na ostrov Markus. 23. 6. 1948. JAR

V průběhu okupace připravují projekt cesty kolem světa, studují jazyky, cestopisy, hospodářské rozbory, překreslují jinak nedostupné mapy. Po ukončení studií jednají s vedením Tatry, s ministerstvy a úřady o projektu cesty kolem světa. Tatra jim svěřuje vůz T 87, tou dobou nejdokonalejší automobil čs. výroby. V Kopřivnici absolvují praxi na výrobní lince a v opravnách. Stávají se obchodními zástupci Tatry.

 

22. 4. 1947–1. 11. 1950 „1. cesta“ AFRIKA – AMERIKA
Projeli celou Afriku od severu k jihu. Po přeplavbě z Kap ského Města do Buenos Aires projíždějí celou Latinskou Ameriku až do Mexika. V roce 1950 nedostali víza do USA. Jsou nuceni cestu přerušit, triumfálně se však vrací do vlasti. Během cesty napsali 702 rozhlasových a 293 novinových reportáží, natočili 3 celovečerní filmy: Afrika 1, Afrika 2'. Z Argen tiny do Mexika, a 10 dokumentárních filmů.

22. dubna 1959, přesně 12 let po startu do Afriky, odjíždíme od pražského Autoklubu do Asie. Jiří s Mirkem upevňují vlajky Rwanda, 11. 4. 1948 Kojící basutská madona. JAR. 21. 5. 1948 Suknice z kůží jsou jediným oděvem. Kongo. Únor 1948

22. 4. 1959–11. 11. 1964 „2. cesta“ ASIE
Cestují upravenými Tatrami 805 s dvěma spolupracovníky, MUDr. Robertem Vítem a mechanikem Oldřichem Chalupou. V roce 1961 je vystřídali MUDr. Josef Korynta a Miroslav Dryák.
1995 – Městu Zlín darovali výsledky celoživotní práce.
Archiv H+Z ve Zlíně obsahuje přes 120 000 negativů, 150 filmů, sbírku mincí, sbírku map,
korespondenci, rukopisy knih a reportáží a 150 krabic novinových výstřižků.
30. 9. 1996 – Stálá expozice „S inženýry Hanzelkou a Zikmundem pěti světadíly“ v Muzeu jihovýchodní Moravy ve Zlíně.

Více se dozvíte na výstavě na zámku Napajedla a na webu zde.

Výstavu AFRIKA v současné době stěhujeme. O jejím otevření v nové lokalitě Vás budeme informovat.

Magický Himálaj

afrika

facebook

Výstavy Livingstone

Výstava Šangri-la

Tamtamy času

Knihy Livingstone

past-na-rovniku-left

Tamtamy času

Třetí Everest

Šangri-la

vychodni afrika hejtmanek

Spolupracujeme

Bwindi Orphans

 

Partneři výstavy

dp 150 86 logo ingetour